Jyväskylän Jakelut Oy

Ruokaostokset kotiovelle – Suora kerää uusia asiakkaita

Ruoan ja päivittäistavaroiden ostaminen netistä on uusi trendi. Vähän kuin vanha kauppa-auto -  paitsi, että ostokset tuodaan suoraan kotiovelle ja paras myyntivaltti on tuoreus ja luomu.

Kauppahalli24.fi on alan vahvasti kasvava toimija, joka aloitti verkkokaupan vuonna 2012.

Sitä ennen verkkokaupassa myytiin lähinnä laadukkaita luomutuotteita kotiin kuljetettuna, mutta pian huomattiin, että se ei ole se juttu. Ideana on täydellinen valikoima päivittäistavaroita vessapaperista tuoreeseen kalaan, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Risku.

Kaupassa käynti ei välttämättä ole kaikkein miellyttävin tapahtuma työssä käyville lapsiperheille. Ensin haetaan lapset hoidosta, sitten mennään kauppaan, mietitään, mitä kaikkea tarvitaan ja raahataan painavat ostokset kotiin.

Meidän vaihtoehtomme on, että perheen ostokset tehdään illalla, omassa rauhassa ja suunnitelmallisesti tietokoneen äärellä. Mietitään rauhassa, mitä tarvitaan, ei tehdä turhia heräteostoksia ja lähetetään lista napin painalluksella. Sen jälkeen ostokset tulevat kotiovelle toivottuna ajankohtana, Hanna-Kaisa Risku sanoo.

 

Jo 20 000 kanta-asiakasta

Kauppahalli24.fi:n toiminta on edennyt vauhdilla. Tällä hetkellä rekisterissä on jo yli 20 000 kanta-asiakasta. Miten tämä on tehty?

Nettikauppa on vahvasti kasvava ala. Vaatteita, elektroniikkaa jne. myydään kasvavasti verkossa, mutta ruoka on uusi juttu. Suurin asiakasryhmämme ovat nuorehkot lapsiperheet. He ovat jo luonnostaan nettisukupolvea, joten verkkomainonta toimii.

Se ei kuitenkaan yksin riitä. Tarvitsemme kasvua ja kokeilimme viime vuonna osoitteetonta suoramainontaa, mikä on ollut todella tehokasta, Risku kertoo.

Jaamme kuukausittain suoramainoksen 200 000 talouteen ja huomaamme sen vaikutukset välittömästi. Netti on tietenkin edelleen tärkeä markkinointikanavamme, mutta suora tukee sitä hyvin.

 

Kohdistaminen on oleellista

Riskun mukaan keskeistä suoran käyttämisessä on osoitteettomuus ja kuitenkin mahhdollisuudet kohdistamiseen.

Osoitteelliset jakelut ovat kalliita, mutta SSM:n osoitteeton jakelu on kustannustehokasta. Olemme valinneet jakelualueiksi 2 000 parhaan asiakkaamme korttelit. Tämä on mahdollista, koska SSM:n jakelu ei etene postinumeroittaan, vaan jakopiirien mukaan. Tällä vältytään ylisuurista painosmääristä, koska löydetään parhaat potentiaaliset asiakkaat.

Tiedämme, että monet asiakkaamme ovat tulleet nähtyään naapurille tulevat toimitukset. Asiasta ehkä puhutaan ja meidän palveluitamme sekä tuotteitamme kehutaan, jolloin maaperä on otollinen markkinoinnille.

 

Hyvä laatu on avainasia

Kauppahalli24.fi on kuin muutkin ruokakaupat, paitsi että tavarat ovat kuvina internetissä.

Sen lisäksi poikkeamme tavallisista kaupoista siinä, että emme kuulu mihinkään ketjuun ja että me voimme taata tuotteiden ehdottoman tuoreuden. Meillä ei ole elintarvikkeita varastossa, vaan kaikki hankitaan tilausten perusteella suoraan tuottajilta tai tavarantoimittajilta.

Esimerkiksi kala fileoidaan vasta, kun asiakas on sen tilannut, minkä jälkeen se kääritään paperiin, ei vakuumiin. Samoin maitojen päiväykset ovat sellaisia, että ne taatusti kestävät viikon, koska ne tulevat suoraan meijeristä toimituspäivän aamuna. Kylmäketju on myös taattu, koska kuljetusautoissa on tarvittavat lämpösäädöt. Elintarvikelakikin määrää, että pakasteiden on oltava -17 asteisia, Risku luettelee.

Hänen mukaansa korkea laatu on elinehto. Vaikka liikeidea olisi kuinka hyvä tahansa, mikään markkinointi ei voi korvata, jos laatu pettää.